نویسندگان
چکیده
برخورداري از كالا و خدمات سالم و باكيفيت مناسب، عاري از عيوب و خطرات، از ابتدايي¬ترين حقوق مصرف¬كننده است. در این پژوهش تلاش خواهد شد تا به وظایف و مسئولیتهای دولت و سازمانهای غیردولتی در قبال حقوق بنیادین مصرفکننده بررسی شود. سؤال اصلی پژوهش که به روش توصیفی-تحلیلی گردآوریشده این است که سازمانهای غیردولتی چه نقشی در حمایت از حقوق مصرفکنندگان میتوانند ایفا کنند؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که سازمانهای غیردولتی مصرفکننده ویژگیهایی چون غیردولتی بودن، داشتن اهداف غیرانتفاعی، داوطلبانه بودن عضویت، داشتن شخصیت حقوقی) داشته و نقش سازمانهای غیردولتی شامل ارائه اطلاعات راجع به کیفیت محصولات به مصرفکنندگان، انتقاد از کیفیت کالا، اقامه دعوی در محاکم قضایی به نمایندگی از مصرفکنندگان، حلوفصل اختلافات میان مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، افزایش سطح آگاهی مصرفکنندگان از طریق اجرای برنامههای آموزشی، مشارکت در تعیین کیفیت کالاها و تعیین ضوابط ناظر بر گواهی کیفیت، تلاش برای تصویب قوانین و مقررات حامی حقوق مصرفکننده است.
کلیدواژهها