نویسندگان
چکیده
بسیاری از مفاهیم حقوق بشری، مفاهیمی برگرفتهشده از دین و معارف دینی است و عدم اجماع در برخی از مفاهیمی که از سوی طیف لیبرال سکولار بهعنوان حقوق بشر معرفی میشود، نباید باید موجب رد کردن کل مفهوم حقوق بشر گردد. در این راستا، در این مقاله نشان دادهشده است که بسیاری از مفاهیم حقوق بشری که به چهل مورد از آنها در این پژوهش اشاره و نگاه موافقی و تأییدی امام حسین (ع) نسبت به آن استخراج گردیده است، مورد تائید مذاهب و اسلام است و در مورد آنها اجماع نظر وجود دارد و نباید تفاوت دیدگاه اسلام و غرب در منشأ و غایت حقوق بشر و محتوا و کیفیت برخی از حقوق، موجب رد تمامی حقوق بشر از سوی مذهبیان گردد. ازاینرو، مروری بر سخنان امام حسین (ع) نشان میدهد که آن بزرگوار نیز در گفتار و رفتار خویش بر حقوق انسان بهعنوان حقوقی دارای منشأ الهی فارغ از نژاد، رنگ و پوست و دین تأکید میورزد و قیام عاشورا نیز بهعنوان یک قیام منحصربهفرد باانگیزه دینی بر احیاء و حفظ حقوق انسانها ازجمله کرامت ذاتی و رد اعمال ضد بشری و الهی استوار است.
Many principles of human rights are derived from religion and religious teachings, and the lack of consensus in some issues that are introduced as human rights by the secular liberal spectrum should not lead to the conclusion that religions reject the entire concept of human rights. In this article it has been confirmed that many values of human rights, forty of which have been mentioned in this research, are approved by religions and Islam, let alone that human rights root from religions. The difference between the views of Islam and the West on the origin and purpose of human rights (to be divine or natural) and the quality of some rights should not cause religious people to reject all human rights and should not also let human rights activists to say religions and human rights are not compatible, Therefore, a review of the Imam Hussain’ literature (a.s.) shows that he gives priority to human rights as divine gifts ti the humanity, regardless of race, color, skin, and religion, etc and the Ashura uprising is also a religious movement in line with promotion and protection of human rights, and to reject the dehumanised actions.
Key words: human rights, Islam, Imam Hussein, international relations
منابع
1- ابن قتیبه دینوری، ابو محمد، 1418 ق، عیون الاخبار، بیروت، دار الکتب العلمیه.
2- ابن اثیر، علی بن محمد، 1422 ق، الكامل فى التاريخ، بیروت، دار صادر.
3- اربلی، علي بن عيسي، 1403 ق، کشف الغمه فی معرفه الائمه (ع)، بیروت، دار الاضواء.
4- امین عاملی، سید محسن، 1421 ق، اعیان الشیعه، بیروت، دار التعارف للمطبوعات.
5- ابن اعثم کوفی، محمد بن علی، 1411 ق، الفتوح، بیروت، دار الاضواء.
6- ابن شهر آشوب، محمد بن علی، 1412 ق، المناقب آل ابی طالب، بیروت، دار الاضواء.
7- الحسنی، مرتضی السید محسن، 1403 ق، نهج الشهاده لسید الشهداء الامام الحسین علیه السلام و اهل بیته و انصاره الابرار علیهم السلام، بیروت، موسسه الوفاء.
8- بلاذری، احمد بن يحيى، 1417 ق، جمل من انساب الاشراف، بیروت، دار الفكر.
9- بحرانی اصفهانی، عبدالله، عوالم العلوم و المعارف و الاحوال من الايات و الاخبار و الاقوال، قم، موسسه الامام المهدی، عطر عترت.
10- تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد، 1410 ق، غرر الحکم و درر الکلم، تهران، دار الکتب الاسلامی.
11- جوهري، اسماعيل بن حماد، 1404 ق، الصحاح تاج اللغه و صحاح العربيه، بیروت، دار العلم للملايين.
12- حرانی، ابو محمد حسن، 1404 ق، تحف العقول عن آلِ الرسول، تهران، دار الکتب الاسلامیه.
13- حلوانی، حسین بن محمد، 1408 ق، نزهه الناظر و تنبیه الخاطر، قم، مدرسه الامام المهدي (عج).
14- دیلمی، حسن بن محمد، 1412 ق، ارشاد القلوب الی الصواب المنجی من عمل به من الیم العقاب، بیروت، موسسه الاعلمي للمطبوعات.
15- شوشتری، قاضی نورالله، 1409 ق، احقاق الحق و ازهاق الباطل، قم، مكتبه آيه الله العظمی المرعشي النجفي.
16- شریفی، محمود، زینالی، سید حسین، احمدیان، محمود، مدنی، سید محمود، 1383، موسوعه كلمات الامام الحسين عليه السلام، پژوهشگاه باقر العلوم عليه السلام، قم، اسوه
17- شیخ مفید، محمد، 1414 ق، الارشاد فی معرفه حجج الله علی العباد، بیروت، دار المفید.
18- عوفی، سدیدالدین محمد، 1382، جوامع الحکایات و لوامع الروایات، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
19- علامه مجلسی، محمدباقر، 1403 ق، بحار الانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار، بیروت، دار احياء التراث العربي.
20- قرشی، باقرشریف، 1413 ق، حیاه الامام الحسین بن علی علیه السلام، دراسه و تحلیل، قم، مدرسه العلمیه الایروانی.
21- کلینی، محمد بن یعقوب، 1407 ق، الکافی، تهران، دار الكتب الاسلاميه.
22- کراجکی، محمد بن علی، 1410 ق، کنز الفوائد، قم، دار الذخائر.
23- مقرم، سید عبدالرزاق، 1426 ق، مقتل الحسین (ع)، بیروت، موسسه الخراسان.
24- متقی هندی، علی بن حسامالدین، 1409 ق، کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال، بیروت، موسسه الرساله.
25- نوری، میرزا حسین، 1408 ق، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، قم، موسسه آل البيت (ع).
کلیدواژهها