جایگزین‌های مجازات سالب آزادی کودکان و نوجوانان معارض با قانون در پرتو اسناد سازمان ملل متحد و قانون مجازات اسلامی مصوب 92

نویسندگان


چکیده

فصل دهم قانون مجازات اسلامی مصوب 92 با عنوان «مجازات و اقدامات تأمینی و تربیتی اطفال و نوجوانان» به موضوع چگونگی اصلاح و بازپروری کودکان و نوجوان بزهکار پرداخته است. در این فصل هرچند که از یک رویکرد کیفری محض در برخورد با اطفال بزهکار استفاده‌شده، ولی می‌توان رد پای اصول شناخته‌شده بین‌المللی را در آن دید. یکی از همین اصول، اصل کمینه بودن اقدامات سالب آزادی در حوزه حقوق کیفری اطفال و نوجوانان است. قانون موصوف روش‌هایی را تبیین کرده که در ایران بسیار بدیع بوده و سابقه تقنینی ندارد و از این طریق سعی در جایگزینی اقدامات بازپرورانه به‌جای مجازات سالب آزادی نموده است به‌طوری‌که دیگر فرستادن کودکان و نوجوان به کانون‌های اصلاح و تربیت تنها روش برای باز سازگاری آنان محسوب نمی‌شود. رعایت اصل تناسب نیز باعث شده که در قانون جدید راهکارهایی بر اساس وضعیت طفل تعیین شود که به بهترین شکل ممکن به درک درست ارزش‌ها و هنجارهای جامعه بینجامد. اقدامات تأمینی و تربیتی جایگزین حبس یک دربردارنده یک نگاه حمایتی ویژه نسبت به این قشر از جامعه است که درصدد تأمین منافع عالیه کودک و نوجوان است.


Chapter 10 of the Islamic Penal Code approved in 1992 under the title "Punishment and preventive and educational measures for children and adolescents" deals with the issue of how to reform and rehabilitate delinquent children and adolescents. In this chapter, although a purely criminal approach is used in dealing with delinquent children, traces of internationally recognized principles can be seen in it. One of these principles is the principle of minimum deprivation of liberty in the field of criminal law for children and adolescents. The aforementioned law has explained methods that are very novel in Iran and has no legislative history, and in this way, it has tried to replace rehabilitation measures instead of deprivation of liberty, so that sending children and adolescents to correctional centers is the only way to rehabilitate them. is not considered Compliance with the principle of proportionality has also caused the new law to determine solutions based on the child's condition, which will lead to the correct understanding of society's values and norms in the best possible way. Provisional and educational measures instead of incarceration include a special protective approach towards this segment of society, which seeks to provide the best interests of children and adolescents.

Key words: children and teenagers in conflict with the law, rehabilitation, protective and educational measures




منابع

 آشوری، محمد، جایگزین‌های زندان یا مجازات‌های بینابین، نشر گرایش، تهران، 1382.

 اردبیلی، محمدعلی، حقوق جزای عمومی، جلد دوم، نشر میزان، چاپ بیستم، پاییز 1388.

 دانش، تاج زمان، دادرسی اطفال بزهکار در حقوق تطبیقی، نشر میزان، تهران، 1385.

 صفایی، حسین، قاسم‌زاده، مرتضی، حقوق مدنی اشخاص و محجورین، انتشارات سمت، تهران، 1380.

 منوچهریان، مهرانگیز، مسئله بزهکاری اطفال، انتشارات بهمن، تهران، 1341.

 نیازپور، امیرحسین، حقوق کیفری اطفال و نوجوانان، نشر میزان، تهران، 1393.

 هامایی، کواشی و دیگران، تعلیق مراقبتی در دنیا ترجمه حسین آقایی‌نیا، نشر میزان، تهران، 1377.

 دانش، تاج زمان، الزام اطفال و نوجوانان بزهکار به اشتغال به کارهای عام‌المنفعه، مجله حقوقی، شماره 26.

 مکارم شیرازی، ناصر، احکام و فلسفه دیات، مجله مکتب اسلام، سال بیست و ششم، شماره 8.

 Bing, Robert, Home is the Hurt is: Child Abuse and Delinquency, Praeger,2007.

 Convention On the Rights of the Child, 1989 and its translation.

 International Covent on Economic, Social and Cultural Right, 1996 and its translation.

 U.N. Guidelines for the Prevention of Juvenile Delinquency, 1990.

 U.N. Standard Minimums Rules for the Administration of Juvenil Justic.

 U.N. Standard Minimums Rules for Non-custodial Measure, 1990 and its translation.


کلیدواژه‌ها